Badania rynku w różnych formach

Badania rynku charakteryzują się różnorodnością, choć oczywiście dla osób badanych taka różnorodność zazwyczaj jest i tak zbyt ograniczona, gdyż po pewnym czasie wszystkie formy badań potrafią się już znudzić. Niechętnie więc odpowiadamy na pytania, jeśli ktoś do nas dzwoni z prośbą o przeprowadzenie telefonicznej ankiety, niechętnie również wypełniamy ankietę na ulicy, podobnie jak niechętnie bierzemy udział w sondażach ulicznych. To właśnie najbardziej popularne sposoby na zbadanie opinii konsumenckiej. A czy są jakieś inne, bardziej atrakcyjne? Czy jest taka forma badań, która cieszy ludzi bez względu na temat takich badań? Owszem, jest, choć może jeszcze nie wszyscy mieliśmy okazję się o tym przekonać.

Nieciekawy temat w ciekawych badaniach

Warto zwrócić uwagę na fakt, że nawet, jeśli osobom badanym nie spodoba się zbytnio temat badania, to i tak chętnie wezmą one w nim udział jeśli tylko forma badań będzie ciekawa. Tak więc warto na przykład przeprowadzić badania fokusowe, która charakteryzują się innowacyjną formą i niestandardowym przebiegiem i można wówczas narzucić osobom badanym temat, który niekoniecznie jest im na rękę, bo wtedy i tak badania wydadzą się im atrakcyjne. Na przykład jeśli chodzi o budownictwo, to badania oczywiście są konieczne, bo przecież branża budownicza również musi się rozwijać i to w odpowiednim kierunku. Właściciele firm budowlanych muszą wiedzieć, czego oczekują od nich klienci, jakie są ich sugestie, co by w branży budowlanej zmienili. I tego mogą się dowiedzieć właśnie po przeprowadzeniu badań rynkowych. Nie zawsze jednak temat budownictwa osoby badane ucieszy, zwłaszcza, gdy będą to kobiety. Wtedy trzeba zachęcić je samą formą badania.

Fokusownia stoi otworem

W takich sytuacjach przez osobami badanymi otworem stoją fokusownie , czyli sale przeznaczone specjalnie do przeprowadzania badań fokusowych. Już same fokusownie zachęcą uczestników badania do wzięcia udziału w całym przedsięwzięciu i nie będzie im nawet przeszkadzała tematyka budownictwa. Forma badań odwróci uwagę uczestników od niewygodnego tematu, na temat którego być może niewiele wiedzą i nie chciałyby się wypowiadać. Tak naprawdę jednak opinia wszystkich klientów jest bardzo cenna i do każdej przywiązuje się znaczącą wagę.

Badania fokusowe najlepsze na rynku?

Czy zatem można śmiało powiedzieć, ze to właśnie badania fokusowe są najlepsze wśród wszystkich badań rynkowych? Z całą pewnością nie, ale na pewno są jednymi z bardziej interesujących i atrakcyjnych jeśli chodzi o samą formę ich przeprowadzania. Spokojnie można wymienić zalety badań sondażowych czy też zalety badań cati, inaczej mówiąc badań telefonicznych, ale na pewno nie są one tak innowacyjne i niestandardowe, jak badania fokusowe, które są nagrywane i koordynowane przez moderatora, a w dodatku przeprowadzane są w odpowiednio do tego celu przystosowanej sali zwanej fokusownią.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *