Naprawa siłowników samochodowych.

Zdecydowana większość uszkodzeń siłowników w pojazdach ciężarowych nie kwalifikuje się od razu do wymiany na nowy, gdyż możliwa jest jeszcze do przeprowadzenia pełna regeneracja. W większości przypadków będzie tutaj chodziło o naprawy skorodowanej powierzchni poprzez napawanie, a następnie przetoczenie i szlifowanie powierzchni roboczej siłownika, aby spełniała ścisłe normy jakościowe. Oczywiście nie zawsze będzie możliwe, toteż w niektórych przypadkach koniecznością będzie wymiana siłownika na nowy, gdyż regeneracja siłownika zużytego będzie po prostu zupełnie niemożliwa i nierealna do przeprowadzenia.

Kiedy przeprowadzamy regenerację?

Przede wszystkim w przypadku, kiedy ubytki materiałowe na siłownikach nie są nazbyt wysokie. W takich przypadkach możliwe jest uzupełnienie materiału technologia napawania, a następnie przeprowadzenie toczenia na wymiar i szlifowania wraz z powierzchniowym utwardzeniem. Jest to bardzo trudna do przeprowadzenia operacja, niemniej jednak trzeba przyznać, że i tak regeneracja siłowników w samochodach ciężarowych wychodzi ostatecznie zdecydowanie taniej niż wymiana na nowy. Pozwala nam także na lepsze wykorzystanie posiadanych siłowników, bowiem po przeprowadzeniu regeneracji, siłownik może służyć nam jeszcze przez kilka nawet sezonów a to znacznie wydłuża jego żywotność. Zmniejsza się także jego koszt całkowity, bowiem wydłużenia ulega okres eksploatacji. Generalnie rzecz więc ujmując, można powiedzieć, iż w każdym przypadku w którym tylko jest to możliwe, warto podjąć się regeneracji siłownika, aby obniżyć ogólne koszty eksploatacyjne pojazdów ciężarowych, co będzie szczególnie wyraźnie widoczne w przypadku większych przedsiębiorstw transportowych dysponujących rozległym taborem pojazdów ciężarowych.

Przyczyny uszkodzenia siłowników.

Warto tutaj także zwrócić uwagę na kwestię najczęstszych przyczyn uszkodzeń siłownika. Pomijamy już kwestie czysto mechaniczne jak na przykład poluzowanie mocowania itp., w wyniku których z reguły dochodzi do uszkodzenia nie podlegającego regeneracji. My zaś mamy na myśli przede wszystkim korodowanie powierzchni siłownika, powodowane wadliwą pracą osuszacza powietrza w układzie pneumatycznym. Osuszacz jest urządzeniem które powinno obniżyć poziom wilgotności powietrza wprowadzanego do układu pneumatycznego do poziomu 20%. W przypadku wadliwej pracy poziom wilgotności będzie wyższy, co od razu znajdzie swoje przełożenie na obniżonej wydajności pracy siłownika, jak również jest przyczyną pojawiania się korozji na jego powierzchni. Dlatego też, przede wszystkim należy starannie dbać o to, aby elementy układu pneumatycznego, przede wszystkim osuszacze powietrza były w dobrym stanie technicznym, bowiem to one będą wpływać w największym zakresie na poprawną pracę układu oraz na zabezpieczenie elementów przed korodowaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *