Networking – co to takiego?

Rozwój Twojej firmy to nie tylko dobry biznesplan i zespół zaufanych ludzi, z którymi pracujesz na wspólny sukces. Potrzebna jest także sieć kontaktów i znajomości z partnerami w branży i poza nią. Budowanie życzliwych relacji biznesowych, ich nawiązywanie i podtrzymywanie to zysk w postaci wymiany informacji, wzajemnej pomocy i obustronnej rekomendacji usług.

Zalety networkingu

Obecnie uznaje się, że największy wpływ na sukces przedsiębiorstwa ma właśnie praktyka networkingu. Wielu właścicieli firm niestety nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważne jest to, kogo znają i kto zna ich. Oto możliwe korzyści:

  • Pozyskiwanie nowych kontaktów i rozbudowa istniejącej sieci znajomości biznesowych
  • Nawiązywanie współpracy z nowymi i potencjalnymi klientami
  • Realizacja wspólnych projektów na obustronną korzyść
  • Poszerzenie wiedzy o własnej branży i branżach pokrewnych
  • Zdobycie dostępu do sprawdzonych dostawców towarów i usług
  • Pozyskiwanie rekomendacji i poleceń biznesowych

Istotą działań networkingowych jest wzajemne zaufanie i poparcie. Z założenia relacje powinny być długofalowe, podtrzymywane i pielęgnowane po to, aby obie strony mogły uzyskać jak najwięcej korzyści.

Sposób na networking w Twojej firmie

Najprostszym i najlepszym sposobem są rozmowy w cztery oczy. Nic tak dobrze nie sprzyja relacji biznesowej, jak wspólnie wypita kawa. Oficjalne rozmowy na szczeblu są niemniej istotne, ale zwykle w tych nieoficjalnych rodzi się najwięcej pomysłów na współpracę i następuje największy przekaz
i zwrot informacji zawodowych. Inne metody na zbudowanie sieci kontaktów to:

  • Branżowe spotkania grup zawodowych np.: targi, konferencje, prelekcje, zjazdy, aktywność
    w grupach networkingowych
  • Spotkania towarzyskie i eventy okolicznościowe
  • Nawiązywanie kontaktów telefonicznie, mailowo, także tele- i videokonferencje
  • Korespondencja mailowa i kontakt przez portale społecznościowe
  • Obecność na forach internetowych i udział w grupach dyskusyjnych

Zasady skutecznego networkingu

Aby Twój networking był skuteczny, trzymaj się czterech zasad:

  1. Buduj – nawiązuj znajomości i więzi z osobami i instytucjami;
  2. Pielęgnuj – dbaj o te relacje, które stworzyłeś;
  3. Rozwijaj – poszerzaj krąg znajomości;
  4. Pomagaj – bądź zawsze otwarty na udzielenie pomocy, niezależnie od tego, czy kiedyś
    z takiej skorzystałeś; wzajemność w networkingu to podstawa!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *