Po co poznawać opinię publiczną?
Prowadzenie własnego przedsiębiorstwa w jakiejkolwiek branży nie jest zadaniem łatwy i wiedzą to co, którzy to właśnie takim zajęciem się trudnią. Oczywiście każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, jednak prowadzić własne przedsiębiorstwo i własny biznes może tylko taka osoba, która ma, mówiąc kolokwialnie, głowę na karku. Bo jeśli którykolwiek z przedsiębiorców uważa, że opinia publiczna nie ma dla nich żadnego znaczenia i że nie ma absolutnie żadnej potrzeby badania jej, to niestety takie osoby ze swoimi firmami na pewno nie odniosą żadnego większego sukcesu. Przecież każdy biznes opiera się właśnie na zaopatrywaniu rynku w usługi i towary po to, by klienci mogli z nich skorzystać. Jeśli natomiast nie ma klientów, to nie ma zysków i dochodzi do nadwyżki produkowanych towarów czy usług przez co firma oczywiście okazuje się stratna.
Dlatego właśnie tak ważne jest poznawanie opinii publicznej. Jest to jedno z bardzo popularnych i skutecznych działań marketingowych, bo wskazówki klienta dla każdego przedsiębiorcy powinny być bezcenne. Jeśli klienci dokładnie wskażą biznesmenom, w czym tkwi problem związany z ich firmą, to łatwiej jest dokonać w firmie korzystnych zmian. Tu jednak pojawia się pytanie – jak przebadać tak ogromną ilość ludzi w stosunkowo krótkim czasie?
Przeprowadzaj badania w grupach!
Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest przeprowadzanie takich badań w wieloosobowych grupach, gdyż automatycznie zwiększa to efektywność całego procesu. Między innymi do takich celów właśnie wykorzystuje się badania fokusowe. Badania fokusowe umożliwiają przebadanie kilku osób w jednym czasie, więc po krótkiej, kilkudziesięciu minutowej sesji poznajemy opinię kilku, a nie jednej osoby. Efektywność podnosi się więc nie o 100%, a w przypadku kilkuosobowej grupy aż o kilkaset procent.
Czego potrzebujemy?
Do przeprowadzenia wspomnianego badania fokusowego potrzebny jest oczywiście odpowiedni sprzęt, gdyż badanie to polega na swego rodzaju wywiadzie przeprowadzanym przez moderatora całej dyskusji. Cała dyskusja jest nagrywana i to właśnie na podstawie nagrania wysnuwa się odpowiednie wnioski. Potrzebna jest do tego również odpowiednia sala – fokusownia. Trzeba bowiem wiedzieć, że takiego typu badań raczej nie można przeprowadzić w dowolnym miejscu. Fokusownia to miejsce przystosowane do prowadzenia tego typu rozmów, jest ono wyposażone w odpowiedni sprzęt, jak również w odpowiedni, charakterystyczny sposób umeblowane. Pomieszczenie takie to inaczej po prostu sala fokusowa i jest ona równie ważnym aspektem całego badania, jak obiektywny badacz opinii. Sala fokusowa może być jednak wynajęta do tego celu (jednorazowo czy w zależności od potrzeb nawet kilka razy), nie każda firma musi takie pomieszczenie od razu organizować u w swojej siedzibie. Dziś na rynku jest przecież mnóstwo agencji oferujących swoje sale oczywiście za odpowiednią opłatą. Do badania potrzebujemy jeszcze oczywiście chętnych, ale o nich raczej nie trudno.